Road Naples Via Caracciolo Napoli , Italy
Via Caracciolo the most famous and beautiful promenade in Naples,
was built at the end of the 19th century and takes its name from the hero of the Neapolitan republic, Admiral Francesco Caracciolo,
who was killed by the British Nelson and thrown into the sea shortly after the body resurfaced on a beach in the Santa Lucia area.
Also famous for having recently become the “liberated” seafront to be a walk to enjoy the beauties that the panorama and the sea of Naples offer,
without the noise of the engines.
Since 2012, after the experience of walkability with the American’s Cup boat race,
it was decided to make the pedestrian promenade area permanent,
to safeguard and make the passage from Via Caracciolo unforgettable.
Traveling along the 4km of this road you can admire many natural and architectural beauties, both day and night.
Accompanied by the sea breeze and the reflection of the moon or sun on the water, you can see the silhouette of Vesuvius
from afar or outline the shapes of the island of Capri or the promontory of Posillipo.
Walking on the opposite side you can pass through tree-lined avenues and then enter the
municipal villa which houses the oldest aquarium in Europe the Dohrn aquarium.
Or you can reach the famous and imposing Castel dell’Ovo, built on the islet of Megaride which,
according to legend, welcomed the Siren Parthenope.
Also known for the legend that gave rise to its name, when Virgil hid an egg in the underground cells that would decide the fate of the castle.
You can get lost among the wonders of this seafront, reach enchanting places,
full of history and legends that each piece tries to tell to those who know how to listen and see.
Via caracciolo , la promenade più famosa e più bella di Napoli,
fu costruita alla fine del 1800 e che prende il nome dell’eroe della repubblica partenopea, l’ammiraglio Francesco Caracciolo,
che fu ucciso dal britannico Nelson e gettato in mare, poco dopo il corpo riemerse su una spiaggia nella zona di santa Lucia.
Famoso anche per essere diventato da poco il lungomare “liberato”
per essere una passeggiata a piedi a godersi le bellezze che il panorama e il mare di Napoli offrono, senza il rumore dei motori.
Dal 2012 ,dopo l’esperienza della pedonamibilità con la gara nautica dell’American’s cup ,
si è deciso di rendere definitiva l’area del lungomare pedonale ,per salvaguardare e rendere indimenticabile il passaggio da via Caracciolo.
Percorrendo i 4km di questa strada si possono ammirare tante bellezze sia naturali che architettoniche, sia di giorno che di notte.
Accompagnati dalla brezza marina e dal riflesso della luna o del sole sull’acqua, si può vedere da lontano la sagoma del Vesuvio oppure delineare le forme dell’isola di Capri o del promontorio di Posillipo.
Passeggiando nel lato opposto si può passare attraverso viali alberati per poi entrare nella villa comunale che accoglie l’acquario più antico d’Europa,acquario Dohrn.
Oppure si può raggiungere il famoso e imponente Castel dell’Ovo ,nato sull’isolotto di megaride che accolse,secondo la leggenda, la Sirena Parthenope.
Anche conosciuto per la leggenda che darebbe origine al suo nome, quando Virgilio avrebbe nascosto nelle celle sotterranee un uovo che avrebbe deciso le sorti del castello.
C’è da perdersi tra le meraviglie di questo lungomare , raggiungere posti incantevoli , pieni di storia e di leggende che ogni tassello prova a raccontare a chi sa ascoltare e vedere.
Didascalia/testo
Anna Saggiomo